اَلدَّرسُ الرّابع
خير مُعين!
مَنْ كانَ قَريباً مِنْ رَبِّهْ
والرَّحمَةُ تَسْكُنُ فـى قَلْبِهْ
و أتَي بِالْمالِ عَلَي حُبِّهْ
فاللّهُ يُبارِكُ فـى كَسْبِه
درس چهارم
بهترين ياور
هر كس به پروردگارش نزديك باشد.
و مهرباني در دلش جاي گيرد.
ومال خود را با وجود دوست داشتن آن عطا كند.
خداوند در كسب او بركت نهد.
مَنْ كانَ صَديقَ المِسْكينِ
و مُغيثَ الإخْوَةِ فـى الدِّينِ
فاللّهُ لَهُ خَيْرُ مُعينِ
يَجزيهِ و يَصْفَحُ عَن ذَنبِهْ
الْمُؤْمنُ صاحِبُ أفْضالِ
يُعْطى بِيَمينٍ و شِمالِ
هر كس دوست بينوا باشد.
و فرياد رس برادران ديني گردد.
خداوند بهترين ياور اوست.
او را پاداش دهد و از گناهش بگذرد.
مؤمن داراي فضيلتهاست.
با دست راست و چپ مي بخشد.
وَ يُجيبُ السّائلَ فـى الحالِ
و يُخَفِّفُ عَنْهُ مِنْ كَربِهْ
البِرُّ دَليلُ العِرفانِ
وَ زكاتُكَ شرطُ الإيمانِ
و اللّهُ وَلـىُّ الْإحْسانِ
و المُحسِنُ يَطمَعُ فـى قُربِهْ
و مستمند را بيدرنگ پاسخ ميدهد.
و از اندوه او كم مي كند.
نيكوكاري دليل شناخت است.
و زكات تو شرط ايمان است.
و خداوند صاحب احسان است.
و نيكوكار به نزديك شدن به او نظر دارد.(طمع دارد)
مُعجِزَة الأنبياءِ
سَألوا الإمامَ الرِّضا (ع) :
لِماذا جَعَلَ اللّهُ مُعْجِزَةَ مُوسي (ع) إبْطالَ السِّحْرِ و مُعْجِزَةَ عيسي (ع) شِفاءَ المَرضَي و مُعْجِزَةَ مُحمَّدٍ (ص) القُرآنَ؟
معجزه پيامبران
از امام رضا(ع) پرسيدند:
چرا خداوند معجزه موسي(ع) را باطل كردن سِحْر ومعجزه عيسي(ع)را شفاي بيماران و معجزه حضرت محمد(ص)را قرآن قرار داد؟
فقالَ (ع) :
عِندَما بَعَثَ اللّهُ مُوسي (ع) كانَ للسِّحْرِ مَنزِلةٌ عَظيمةٌ عندَ النّاسِ فأبطَلَ سِحْرَهُم بهذِه المُعْجِزَةِ.
و عِندَما بَعَث عيسَي (ع) كانَ للطِّبِّ دَوْرٌ كَبيرٌ بينَ النّاسِ بسَبَبِ شُيُوعِ الْأمْراضِ المُختَلِفةِ فأظهَرَ مُعْجِزَتَهُ بِشِفاءِ المَرْضَي و إحياءِ المَوتَي.
حضرت فرمود:
وقتي خداوند موسي(ع)را مبعوث كرد سِحْر پيش مردم جايگاه والايي داشت لذا سِحْر آنها را با اين معجزه باطل ساخت.
و وقتي عيسي(ع) را مبعوث كرد به خاطر شايع شدن بيماريهاي مختلف پزشكي نقش زيادي ميان مردم داشت لذا با شفاي بيماران و زنده كردن مردگان معجزه خود را آشكار كرد.
بَعَثَ مُحمَّداً (ص) فـى وَقْتٍ كانَ للبَيانِ و الفَصاحَةِ اهْتِمامٌ بالِغٌ بينَ النّاسِ فأنزَلَ اللّهُ القرآنَ فأظهَرَ عَجْزَهُم عَنِ الإتيانِ بمِثْلِه.
و حضرت محمّد(ص) را زماني فرستاد كه سخنوري و شيوايي داراي توجه زيادي ميان مردم بود لذا خداوند قرآن را نازل كرد و ناتواني آنها را از آوردن مانند آن آشكار ساخت.
منبع = http://behdarvand.blogfa.com